Mail Archive sponsored by Chazzanut Online

jewish-music

<-- Chronological -->
Find
<-- Thread -->

Re: Max Bruch/Kol Nidrei

On Sun, 3 Feb 2002, Robert Cohen wrote:

> While the entire discussion has been most intriguing, _I,_ otoh, am most
> interested in knowing:
>
> *What was the other melody?!!!*
>
> Can anyone enlighten?
>
> --Robert Cohen

Yes Robert, I can.

Here follows the original text,
from a letter of 31 Januari 1882 to Kamphausen:

"Die beiden Melodien sind ersten Ranges---die erste ist die
eines uralten Hebraeischen Bussgesanges, die zweite (Dur) der
Mittelsatz des ruehrenden und wahrhaft grossartigen Gesanges:
ebenfalls sehr alt. Beide Melodien lernte ich in Berlin kennen,
wo ich bekanntlich im Verein viel mit den Kindern Israel zu tun hatte.
Der Erfolg von Kol Nidrei ist gesichert, da alle Juden in der
Welt eo ipso dafuer sind!"

As I explained, Max Bruch was introduced to several Jewish melodies by the
Berlin cantor-in-chief Lichtenstein. Among those melodies were "Kol
Nidrei" and the "Hebrew Melodies" of Isaac Nathans and Lord Byron.

Regards,
Irwin.

<-- Chronological --> <-- Thread -->